Jak vytvořit, nakreslit a udělat komiks?

Snad každý čtenář komiksů se alespoň jednou zamyslel nad tím, jaké by to bylo, vytvořit si svůj vlastní komiks. Na první pohled se zdá, že udělat komiks je jednoduché - komiks je vlastně šikovně umístěný text a k tomu kresba. Některé komiksy naopak svou propracovaností skoro ukazují, že to zvládnou jen vyvolení. Jak to tedy je?

Banner-článek-jak vytvořit komiks-v1

Jak se dělá komiks?

Tvorba komiksu je sice pro některé živobytím, ve kterém se zlepšují po celý život, ale pro ty, kteří se chtějí pustit do vlastní tvorby, není brána uzavřena. Vytvořit vlastní komiks není sice jen tak, ale pokud víte, jak na to, a budete se držet osvědčených postupů, dokážete to - zvládne to každý.

Nejlepší je učit se od profíků - a proto se podíváme, jak dělají komiks úspěšní autoři nebo velká komiksová studia Marvel a DC Comics.

  • Myšlenka: Každý komiks začíná tam, kde i dobrá kniha - u nápadu. Silná myšlenka, která zaujme na první pohled, pomůže napsat čtivý příběh, stejně ale udrží autora či autory ve tvůrčím procesu - když se budete u tvorby komiksu bavit, povzbudíte vaši kreativitu a výsledkem bude dílo, které dokáže vtáhnout čtenáře do děje. Neil Gaiman (Sandman) například doporučuje vybrat takový námět, který by se mohl stát i povídkou.
  • Scénář a postavy: Jakmile máte představu o tom, o co vlastně v komiksu půjde, je čas dát tvar ději. Čím komiks začne, jaká bude zápletka komiksu, jaké bude její vyvrcholení a čím vlastně komiks skončí? To jsou všechno otázky, na které autoři hledají odpověď předtím, než se vůbec dostanou ke kreslení.
    Většina komiksů se ale neobejde bez silných postav a vhodného prostředí, které zápletku komiksu podporuje. Komiksové postavy by měly být výrazné vzhledem nebo jednáním, aby je čtenář poznal hned, jak se objeví na stránce. Jak postavy zapadají do děje, a je některá z nich vypravěčem? Volba je na vás.
  • Rozvržení: Než přijde na řadu inkoustové pero, je třeba rozvrhnout komiks na stránky. Narozdíl od knih je potřeba dávat pozor na rozložení panelů, na kterých se děj odehrává. Klíčové momenty si třeba zaslouží větší panel, nebo zásadní zvrat bude mít větší dopad, když ho čtenář odhalí s otočením stránky. Někteří autoři velikost panelů nemění, jiní zase divoce experimentují - hlavní ale je, aby panely odpovídaly duchu komiksu.
    Při plánování stránek nesmíte  zapomenout na komiksové bubliny. Ty se musí do panelů vejít tak, aby nezakrývaly důležitou část kresby a zároveň se do nich vešlo, co je potřeba. Výsledkem bude náčrt dialogu a kresby v jednom - storyboard komiksu.
  • Kresba: Kreslíři začínají přidáním hlavních linek svým náčrtkům. Nejprve nahrubo, přičemž je potřeba nechat prostor bublinám, pak je čas kresbě dodat texturu, stínování a barvy - obvykle v tomto pořadí. Zvlášť volba barev, která mnohdy probíhá už během storyboardingu, je zásadní pro přehledný a čistý komiks.
  • Lettering a editace: Lettering, tedy osazení písmem, probíhá až poté, co je ostatní hotovo, a dnes navíc skoro vždy v počítači i u komiksů, které byly nakresleny ručně. Zdá se to jednoduché, ale vhodně vybrat velikost písma a seřadit slova tak, aby se vešla do bublin a odpovídala rozvržení, není jen tak. Editor nakonec komiks zkontroluje a případně doporučí úpravy - neutekla někde linka, nebo nechybí tečka či čárka v bublině? A je hotovo! Komiks putuje k redakci a do tiskárny.

Že je toho hodně? To záleží na rozsahu komiksu. Většina komiksů, které otiskne Marvel nebo DC Comics totiž nejsou dílem jednoho člověka, ale celého týmu. Spisovatel či scénárista nemusí být kreslířem, ačkoli s ním úzce spolupracuje, linking a stínování má na starost další, stejně tak lettering má většinou na starosti někdo úplně jiný.

Komiks lze ale stejně tak vytvořit i v jednom - stačí, když si nezadáte příliš mnoho práce. Některé žánry komiksu to mají také jednodušší. Třeba třípanelové stripy jako najdete v komiksech o Garfieldovi jsou vlastně založeny jen na vtipné myšlence a složitý scénář plánovat netřeba.

Jak nakreslit komiks

Jak se kreslí komiks? Může se to zdát těžké, ale podmínkou to není. Udělat komiks můžete i pokud si myslíte, že neumíte kreslit. Asi všichni autoři se totiž shodnou, že dokud se držíte jednotného stylu a je jasně poznat, o co v každém panelu jde, může fungovat cokoli. Tak třeba One-Punch Man, kterého mnozí znají jako mangu nebo anime, začal jako webkomiks, který se narozdíl od manga verze vyznačoval svojí “příšernou” kresbou. Jeho autor, ONE, sám říká, že kreslit neumí - a o to je tahle parodie na téma superhrdinů vtipnější.

A jak kreslit komiksové postavičky? Stejně jako u psaní to začíná dobrým nápadem. Každá důležitá postava by v komiksu měla být výrazná, aby vystupovala. Představte si, v jaké póze stojí a jak na panelech postava vypadá. Začněte náčrtkem kostry a jakmile jste spokojení s tvarem těla, soustřeďte se na hlavu a obličej postavy. Tu uvidí čtenář nejčastěji, a tak je nejdůležitější. Dobrá postava umí krásně ukázat ve tváři emoce, a to i když nosí masku. Zářným příkladem jsou třeba Spider-Man a Deadpool, kteří i přes masku jasně ukazují, na co myslí.

Jak vytvořit komiks na počítači? Stačí k tomu grafický tablet a vhodný program ke kreslení. Kresba na tabletu probíhá stejně jako kresba rukou, digitální forma navíc dovoluje pracovat s vrstvami a nebo posouvat součástmi komiksu dle potřeby. Úpravy a plánování jsou tak ještě snazší, než kdy dříve. Proto není divu, že většina nových komiksů vzniká právě v počítači.

Nezbývá, než se pustit do kresby. Držte se zavedených pravidel, nebo je místy i porušte, jak už k umění patří. Použijte jednoduché panely tam, kde se má čtenář soustředit na děj, naopak u akčních scén můžete experimentovat s tvarem panelů. Pokud chcete mít jistotu, že výsledný komiks bude konzistentní, zaveďte si pravidla pro kresbu, která v komiksu budete dodržovat. Třeba Simpsonovi mají jasně daná pravidla, jak ke kresbě přistupovat. Známá žlutá rodinka tak vypadá i po desítkách let stejně, a to i přesto, že tým kreslířů je dnes úplně jiný!

Jak napsat komiks

Psaní komiksu jsme nastínili už výše, ale asi je jasné, že vytvořit dobrý scénář vyžaduje více než jen dobrou myšlenku. Při psaní je potřeba se zamyslet nad mnoha aspekty:

  • Prostředí: Odehrává se děj v určitém čase na určitém místě, nebo nic takového nemá? Jak vypadá prostředí komiksu? Potřeba je taky se zamyslet nad atmosférou - jak je děj naladěný?
  • Postavy: Dává motivace postav smysl? Jsou od sebe postavy dostatečně odlišné nejen vzhledem, ale i charakterem?
  • Zápletka: Nápad, na kterém chcete komiks založit, je potřeba převést na zápletku. Ta má většinou na začátku expozici, aby bylo jasné, kdo je kdo a co se děje. Kolize uvádí děj do pohybu, ukazuje se problém, který je potřeba řešit. Takzvaná krize označuje vyvrcholení děje - je čas na překvapivé zvraty, a příběh přechází do peripetie, tedy části, kdy dojde k poslednímu obratu a nabízí se možnosti řešení problémů. Nakonec může dojít ke konečnému rozuzlení a děj se uzavře.
  • Vypravěč: Některé komiksy vypráví ve zpětném pohledu jejich hlavní postava, u jiných je vypravěč nezúčastněný. Někdy vypravěč není vůbec potřeba, a jde spíše jen o “kameramana”, který natáčí panely na děj - humorné komiksy často spadají právě sem.
  • Téma: Co se vlastně komiks snaží říct, není vždy to stejné, jako to, co se děje na jeho stránkách. Pokud váš komiks chce předat určitou zprávu, je důležité si dát pozor, aby nezapadla mezi dějem.

A co komiksové stripy “jen tak”, krátké tří- nebo čtyřpanelové kousky? I ty mají svoji strukturu. Například japonská yonkoma (4-koma) manga, jedna z jejích nejstarších forem, má jednoduchý recept, jak humornou myšlenku zabalit do čtyř panelů. V prvním ukažte scénu, ve druhém ji rozviňte. Třetí panel obsahuje nečekaný zvrat, a čtvrtý panel přijde s vtipným rozuzlením. Tenhle postup používá i anglicky psaný komiks Peanuts a když vynecháte druhý krok, stejně to dělá třeba Garfield.

Tak jak udělat komiks dobře čitelným? Miřte na jeho silné stránky. To, co nejlépe vyjádří dialog, můžete přenechat komiksovým bublinám. Naopak akci, nebo tiché scény, které se drží pravidla filmových scénáristů “ukazuj, nevysvětluj”, ukáže nejlépe kresba. A jak říká úspěšný český komiksový autor Petr Kopl, co ukazuje kresba, je lepší z textu vynechat. Každé vaše slovo pak bude mít váhu a čtenáře nebude nudit nadbytečný text.

Pokud chcete, aby komiks vyniknul ještě víc, zkuste se inspirovat moderními superhrdinskými komiksy: čím víc akční je scéna probíhající v panelech, tím méně bublin v nich uvidíte. Je to právě proto, že děj je jasně viditelný, tak by byla škoda od něj odvádět pozornost.

A na závěr to hlavní - hecněte se, pojďte do toho, a začněte psát. Nápady sepisujte na papír, koncepty kreslete, a dávejte dohromady. Nikdo se nenarodil mistrem, ale z toho, kdo to ani nezkusí, mistr nikdy nebude. A i malý komiks, u kterého jste se bavili a rozvinuli svoje schopnosti, je úspěch. Co je to komiks, když ne něco, co čteme pro radost - a pro radost je jde i psát!